eTwinning

 

eTwinning- Europejska współpraca szkół- jest programem edukacyjnym Unii Europejskiej promującym wykorzystywanie technologii informacyjno- komunikacyjnych (ICT) w szkołach europejskich. Uczniowie i nauczyciele wykorzystują Internet we współpracy ponad granicami. Współpracują, wymieniają się informacjami i materiałami do nauki. eTwnning poszerza zakres pedagogicznych możliwości oferowanych uczniom i nauczycielom, motywuje do nauki i otwarcia klasy na Europę.

eTwinning jest akcją adresowaną do szkół. Zapewnia nauczycielom przestrzeń wirtualną i wsparcie organizacyjne, aby pomóc im znaleźć partnerów w krajach europejskich w celu wspólnej pracy, dzieleniu wspólnych zainteresowań i rozwijaniu wzajemnego zrozumienia pomiędzy młodymi ludźmi. eTwinning daje uczniom możliwość rozwijania w naturalnym szerokim środowisku wielu różnych kompetencji: językowych, interkulturowych i technicznych. Uczą się oni komunikacji pisanej i ustnej w wielu językach. Poziom trudności tematu i języka musi być dostosowany do możliwości intelektualnych uczniów. Rośnie motywacja do nauki języków głównie angielskiego jako języka globalnego i potrzeba uczenia się, ponieważ słownictwo i gramatyka są przyswajane do natychmiastowego, a nie przyszłego, wykorzystania. Tematy są wybierane przez nauczycieli i uczniów zgodnie z ich zainteresowaniami i celami. Nauka staje się więc bardziej indywidualna i angażująca emocjonalnie. Praca w grupach, zarówno w klasie jak i z partnerami za granicą tworzy wiele okazji do wymiany poglądów i opinii, organizowania ich i przedstawiania w jasno określonym celu komunikacyjnym. Poprzez użycie poczty elektronicznej, pogwarek, czyli czatów, i forum, tworzenie i publikowanie stron internetowych, plików dźwiękowych i wideo (używane na przykład w prezentacjach Power Point) uczniowie rozwijają sprawność czytania i pisania w gatunkach tekstów charakterystycznych dla komunikacji cyfrowej. Owa współpraca pomaga uczniom nie tylko poznawać inne kultury, lecz także lepiej zrozumieć kulturę ojczystą i jej wartości. Mają szansę odkrywać wspólne uniwersalne wartości w kontekście szerszym niż lokalny. Poszukiwanie tych wartości jest charakterystyczne dla okresu dojrzewania w latach szkolnych. Dzieci uczą się rozpoznawać podobieństwa i różnice kulturowe oraz akceptować je bez osądzania. Uczą się także odróżniać zachowania, które są akceptowane w innej kulturze, chociaż w ich własnej mogą wydawać się dziwne od zachowań, które nie są akceptowane w żadnej kulturze. Wiedza o kulturze partnera w eTwinning i doświadczenia interkulturowe zdobyte w projekcie budują ogólną postawę otwarcia i tolerancji wobec innych kultur. Pozytywny stosunek do ludzi, którzy mówią innymi językami oraz mają swoje własne zwyczaje budzi ciekawość i pomaga ograniczyć pojęcie obcości i osobliwości. Młodzi ludzie stają się „obywatelami świata”.


Zalety kotów
Psy i koty to najlepsi przyjaciele człowieka. Skoncentrowaliśmy się na fenomenie kociaków. Powołując się na artykuł ze strony www.sfora.pl uczeni od dawna próbują rozwiązać tę zagadkę. Badania naukowe wykazały bowiem, że posiadanie kota wzmacnia zdrowie i zwiększa odporność! Szczególnie dobrze wpływa na nas kocie mruczenie. Zdaniem amerykańskich badaczy z Instytutu Komunikacji Zwierząt w Północnej Karolinie, mruczenie korzystnie wpływa na nasz układ immunologiczny. Wykazano na przykład, że obecność kotów ma wpływ na wytwarzanie w organizmie dzieci przeciwciał, które mogą zapobiegać astmie. Mało tego - mruczenie sprawia również, że... szybciej zrastają się połamane kości! Oto 30 zalet kotów dla mamy, taty, dzieci:
1. Kot jest najlepszym przyjacielem człowieka. Tak jak w przypadku prawdziwego przyjaciela, musisz starać się o jego akceptację, liczyć ze zdaniem i zgadzać na kompromisy. W odróżnieniu od psa, kot ma w człowieku partnera, nie pana.
2. W inteligentnym towarzystwie (czyli w towarzystwie kota) nigdy nie będziesz się nudzić.
3. Kot jest kolejnym członkiem rodziny. Czyli jest was więcej, a jak wiadomo – w kupie raźniej.
4. Kot dba o twoją kondycję fizyczną, zapewniając ci codzienną gimnastykę: nakładanie karmy na miskę, sprzątanie kuwety, nie mówiąc o podnoszeniu rzeczy zrzuconych z półek.
5. Nie musisz już nastawiać budzika. Głodny kot nie zapomni cię obudzić wystarczająco wcześnie.
6. Kot zapewnia stałą rozrywkę. Siada przed tobą, patrzy w oczy i myśli sobie: „A teraz zgadnij o co mi chodzi”.
7. Kota nie trzeba wyprowadzać na zewnątrz, aby załatwił swoje fizjologiczne potrzeby. To docenia każdy, kto lubi rano pospać.
8. Kot się nie narzuca (chyba, że czegoś chce). Właściwie to większość dnia śpi, więc możesz zajmować się sobą.
9. Nie musisz się już martwić, że zmarzniesz w długie zimowe wieczory. Kot na kolanach daje dużo ciepła.
10. Głaskanie delikatnego kociego futra to przyjemność sama w sobie.
11. Koniec z poczuciem niepotrzebności! Masz kota, czyli ktoś cię bardzo potrzebuje.
12. Bolące stawy? Reumatyzm? Kocie ciepło działa kojąco na te dolegliwości. Po prostu niech się na tobie zdrzemnie.
13. Kot dba, aby jego właściciel nie przemęczał sobie oczu. To dlatego zawsze kładzie się na rozłożonej gazecie lub książce.
14. Kot dba, aby jego właściciel nie oglądał zbyt długo telewizji. No bo czy da się oglądać film, gdy przed ekranem siedzi kot?
15. Z kotem jak z dzieckiem – możesz obserwować jak rośnie, rozwija się, dorośleje. Sama radość.
16. Kot, w odróżnieniu od dziecka, nie pójdzie w świat, gdy wydorośleje.
17. Kot nauczy twoje dziecko odpowiedzialności.
18. Jeśli nie masz jeszcze dziecka, kot nauczy odpowiedzialności również ciebie. A jeśli twoje dzieci właśnie „wyfrunęły” z domu, znowu poczujesz się jak rodzic.
19. Nie musisz już sam planować swojego dnia, bowiem najważniejsze punkty zaplanuje za ciebie kot.
20. Kot ma silną osobowość, niespotykaną u innych zwierząt domowych.
21. Zwierzę w domu łagodzi obyczaje.
22. Kot nie szczeka, nie śpiewa i nie tupie. Generalnie nie wydaje głośnych dźwięków, chyba że chce wyjść z pokoju, gdzie został zamknięty, nie dostał jedzenia o stałej porze lub ma ruję.
23. Kot nie śmierdzi. A jak dbasz o czystość kuwety, to w ogóle masz spokój z kocimi zapachami.
24. Radosne zabawy, wysokie skoki i polowanie na sztuczną myszkę wywołają uśmiech nawet na twarzy najpoważniejszej osoby.
25. Obecność zwierzęcia w domu dobrze wpływa na nastrój i zdrowie psychiczne. Nie wierzysz? Zapytaj felinoterapeutów.
26. Pierwszy dzień kota w twoim domu to równocześnie ostatni dzień twojego egoizmu. Musisz się nauczyć żyć pod jednym dachem z istotą upartą, nieustępliwą i dominującą.
27. Małe, miękkie zwierzątko jak nikt inny potrafi nauczyć człowieka wrażliwości.
28. Mieszkając z kotem otwierasz się na inne kanały komunikacji niż tylko werbalny. Uczysz się rozumieć kocią mowę ciała i wymowne spojrzenie.
29. Tak naprawdę masz spokój, bo to już nie ty rządzisz domem. Teraz rządzi nim kot.
30. Kot to indywidualista. Należy traktować jako zaszczyt, że w ogóle zechciał z tobą zamieszkać i toleruje cię na swoim terytorium.

Oto gazetka poświęcona tym wspaniałym zwierzętom. Dodatkowo podajemy wskazówki jak bezpiecznie bawić się z kotem.

p. Marlena Niemczyk-Handzlik


Dla zwierząt!
9. listopada udaliśmy się wraz z podarunkami dla zwierząt do bielskiego schroniska dla psów i kotów. Kamil Zeman, Bartosz Michulec, Juleczka Wójcik oraz Piotr Zeman przekazali pracownikom schroniska koce, poduszeczki, ręczniki, zabawki, miseczki, karmy suche i mokre małym i dużym pupilom schroniska oraz odwiedzili pieski i kotki w swoich domkach. Odebrali również podziękowania, naklejki, broszury, zakładki od kierownictwa schroniska.
Dziękujemy dzieciom oraz rodzicom za wielkie serce!

p. Marlena Niemczyk-Handzlik


Światowy Dzień Zwierząt
4. października obchodziliśmy Światowy Dzień Zwierząt. Postanowiliśmy uczcić go wspólnie wykonaną gazetką podzieloną na tematy „zwierzęce”: płazy, gady, ssaki, owady. Materiały zebrali uczniowie klasy 5. oraz 1. Uczniowie klas 4-6 zorganizowali w tym dniu również zbiórkę karmy, kocy, ręczników, zabawek dla bezdomnych psów i kotów z bielskiego schroniska.
Czekamy na wszelaką pomoc do końca października! Dziękujemy!


Adoptuj pieska lub kotka!
Julia Kut oraz Angelika Mynarska postanowiły zorganizować ogólnoszkolną akcję na adopcję bezdomnych zwierząt, współpracując ze schroniskiem Reksio. Dziewczynki wykonały plakat
(z pomocą p. D. Uniwersał) zachęcający do odwiedzin schroniska oraz przygarnięcia nieszczęśliwych i samotnych zwierzaków. Na pewno odwdzięczą się swoją miłością do nas!
Zachęcamy!>>>

p. Marlena Niemczyk-Handzlik


Zwierzęta blisko nas
W naszym pięknym, janowickim lesie można spotkać różnorakie gatunki zwierząt. Niejednokrotnie niewidoczne dla nas, żyją niedaleko. W lesie należy zachowywać się cicho, spokojnie a wtedy może wyłoni się przed naszymi oczyma niejedna sarna (koza), pan sarna-kozioł, szarak zając, czy pani zając- kocica. Zaobserwować można również dziki, daniele, lisy, kuny, tchórze, jenoty, jelenie. Z drobnych zwierzątek wymienić można: jeże, myszy, bażanty, kaczki, łyski, sowy.

 

Dzieci wykonały gazetkę świetlicową, obrazującą występujące w naszym rejonie gatunki zwierząt.

p. Marlena Niemczyk-Handzlik


Zapraszamy również chętnych do wzięcia udziału w Międzyszkolnym Konkursie Fotograficznym "Fauna Gminy Bestwina" w ramach współpracy szkół europejskich eTwinning. W scenerii polskiej jesieni, zimy lub wiosny należy wykonać zdjęcie( max 2 zdjęcia) zwierzątka:ptaka, ssaka, owada, czy płaza zamieszkującego Gminę Bestwina. Termin do końca maja 2017r.

Szczegóły konkursu tutaj>>>

Dodatkowych informacji udziela p.Handzlik oraz p.Zagata.


Zapraszamy do wzięcia udziału w Szkolnym Konkursie "Fauna polskich parków narodowych" w ramach współpracy międzynarodowej eTwinning. Uczniowie mają wykonać prezentację multimedialną do końca maja 2017r.

Szczegóły konkursu tutaj >>>

Dodatkowych informacji udziela p.Handzlik oraz p.Zagata.


Ogólnopolski Konkurs Plastyczny „Ilustracja do wybranego utworu Jana Brzechwy”
W czasie zajęć świetlicy, ci najmłodsi jak i ci trochę starsi mogą po usłyszeniu czy przeczytaniu wierszy Jana Brzechwy wykonać pracę plastyczną ilustrującą utwór. Wybieramy wierszyki o tematyce zwierzęcej, gdyż konkurs jest częścią programu eTwinning i naszego projektu eF@una.


Szkolny koordynator współpracy europejskiej szkół - mgr Marlena Niemczyk-Handzlik