PEDAGOG SZKOLNY        powrót                archiwum pedagoga>>>


GODZINY PRACY PEDAGOGA SZKOLNEGO
PONIEDZIAŁEK 9.00 - 15.00
WTOREK 9.00 - 15.00
ŚRODA 9.30 - 15.30
CZWARTEK 09.00 - 15.30
PIĄTEK 8.00 - 14.00


Jesteśmy Szkołą Dobrego Wychowania!
Od września 2017r. do kwietnia 2018r. braliśmy udział w Ogólnopolskim Konkursie Szkoła Dobrego Wychowania organizowanym przez Studium Prawa Europejskiego. Nasi uczniowie zrealizowali zaplanowane zadania i otrzymaliśmy certyfikat Szkoły Dobrego Wychowania. Serdecznie gratuluję wszystkim, którzy podjęli trud wykonania różnorodnych działań konkursowych oraz brali aktywny udział w prowadzonych zajęciach!

Koordynator konkursu - Agnieszka Czerwińska


Warsztaty profilaktyczne w klasie 6
W piątek 9. marca uczniowie klasy 6 uczestniczyli w zajęciach warsztatowych prowadzonych przez Panią Dominikę Wąsik i Marka Wąsik z Akademii Profilaktyki Pozytywnej z Krakowa. Tematyka zajęć dotyczyła szeroko pojętych emocji. Uczestnicy zaczęli od tego, jakie znają emocje, które ogólnie możemy podzielić na przyjemne i trudne. Prowadząca zwróciła uwagę, że nie jest łatwo nazywać swoje emocje, a czasami ciężko uświadomić sobie, co tak naprawdę czujemy. I tak przeszliśmy do trudnej emocji - złości. Okazało się, że złość często jest wierzchołkiem góry. Jeśli natomiast zajrzymy w głąb siebie to na dnie jest poczucie krzywdy, poniżenia, niesprawiedliwości, żalu, smutku, a złość jest tego efektem. Czasami prościej nam na kogoś w złości nakrzyczeć, obrazić, niż dużo wcześniej zacząć rozmawiać, powiedzieć o tym, co nas rani, denerwuje. Zobrazowała to „gorączka złości”, na której każdy uczeń zaznaczał, co czuje w jakiejś wybranej przez siebie sytuacji. Następnie uczestnicy wzięli udział w ćwiczeniu, które pomogło im zrozumieć, w jaki sposób emocje często zasłaniają nam prawdziwy obraz sytuacji, że w emocjach bardzo trudno jest nam nad sobą panować. Z kolei w ćwiczeniu pokazującym wybuch złości (przebity balon) oraz możliwość spokojnego mówienia o swoich emocjach (powolne wypuszczanie powietrza z balona) wszyscy jednogłośnie stwierdzili, że drugi sposób jest zdecydowanie bezpieczniejszy i właściwszy. Argumentem było, że wtedy nikogo nie skrzywdzimy, nie obrazimy i unikniemy konfliktu.

 

Na zakończenie Pani Dominika przypomniała uczniom poznane już wcześniej dwa sposoby komunikowania się, a mianowicie „język szakala” i „język żyrafy”. Kiedy używamy tego pierwszego zawsze kogoś zranimy, obrazimy, poniżymy i nie unikniemy konfliktu. Natomiast używając „języka żyrafy” swój komunikat budujemy w czterech krokach: „Czuję (nazywamy swoje uczucie)… kiedy (opisujemy sytuację, która wywołuje to uczucie)… ponieważ (wyrażamy swoją potrzebę)… oczekuję (wyrażamy swoje oczekiwania, co do zachowania drugiej osoby). Rozmawianie „językiem żyrafy”, czyli mówienie o swoich uczuciach, potrzebach i oczekiwaniach gwarantuje nam uniknięcie nieporozumień i konfliktów.
Zajęcia były bardzo emocjonujące, a wszyscy byli bardzo zaangażowani i twórczy. Czas spędzony na warsztatach został w pełni wykorzystany, a uczestnikom nie pozostaje nic innego, jak wdrożyć we wzajemne relacje zdobytą wiedzę i umiejętności. Powodzenia!

/pedagog szkolny - Agnieszka Czerwińska/


Spotkanie z policjantem
W czwartek 8. marca uczniów klasy 6 odwiedził policjant z Komisariatu Policji w Czechowicach-Dziedzicach mł. asp. Kamil Chrapek. Szóstoklasiści zbliżają się do magicznej „13-stki”, czyli wieku, w którym zaczynają ponosić odpowiedzialność karną za swoje czyny. Pan Policjant bardzo szczegółowo przedstawił uczniom, jakie zachowania są przekroczeniem prawa i jakie są tego konsekwencje prawne. Podawał też przykłady sytuacji, gdzie pozornie niewinne „żarty” kończyły się tragiczne. Spotkanie przebiegło w atmosferze skupienia i uważności. W każdym uczniu słowa pana Policjanta wzbudziły pewnie refleksję nad swoim zachowaniem i oby w przyszłości cenne informacje zostały wykorzystane w odpowiedni sposób.
Bardzo dziękujemy Panu Kamilowi Chrapek za owocne spotkanie!

/pedagog szkolny - Agnieszka Czerwińska/


Konkurs Szkoła Dobrego Wychowania
Na zajęciach z pedagogiem uczniowie klasy IV i V zrealizowali kolejne zadanie w konkursie. Tym razem były to warsztaty na temat „Jak Cię widzą, tak Cię piszą”. Zastanawialiśmy się wspólnie, co można wyczytać z wyglądu, wyrazu twarzy osoby, którą widzimy pierwszy raz. Wnioski były bardzo różne, każdy miał swoje spostrzeżenia. Niektóre były podobne, inne całkiem odmienne. Celem zajęć było uświadomienie uczniom, że często pierwsze wrażenie, jakie sprawia nasz wygląd na drugiej osobie ma duże znaczenie. Ustalaliśmy, na co w naszym wyglądzie mamy wpływ i co robić, aby dobrze o nas świadczył.

/Koordynator konkursu - Agnieszka Czerwińska/

Zdjęcia>>>


Nasz Szkolny Kodeks Dobrego Zachowania
Zadanie 1 konkursu Szkoła Dobrego Wychowania zostało wykonane i ocenione przez Komisję Studium Prawa Europejskiego na 10 pkt, czyli maksymalną ilość! W efekcie prac powstał Szkolny Kodeks Dobrego Zachowania Kulturalnego Ucznia. A oto efekt naszej wspólnej pracy:
1. Kulturalny uczeń dba o czystość w szkole, szanuje pracę innych.
2. Kulturalny uczeń okazuje szacunek osobom starszym.
3. Kulturalny uczeń pomaga młodszym, daje dobry przykład innym.
4. Kulturalny uczeń nie używa wulgarnych słów.
5. Kulturalny uczeń nie stosuje przemocy wobec kolegów i koleżanek.
6. Kulturalny uczeń na lekcjach jest grzeczny, nie żuje gumy.
7. Kulturalny uczeń szanuje własność swoją i cudzą.
8. Kulturalny uczeń jest zawsze czysto i schludnie ubrany.
9. Kulturalny uczeń jest zawsze punktualny.
10. Kulturalny uczeń w sposób spokojny przedstawia swoje racje.

Koordynator konkursu - Agnieszka Czerwińska


Szkoła Dobrego Wychowania
   
Ruszyła realizacja zadań, które mamy do wykonania w konkursie. W klasach odbyły się spotkania z panią pedagog na temat savoir vivre, czyli zasad dobrego wychowania. W trakcie zajęć uczniowie stworzyli postać kulturalnego ucznia (niektórzy stwierdzili: idealny – nierealny) oraz Kodeks Dobrego Zachowania. Na ich podstawie zostanie opracowany Szkolny kodeks. W ten sposób zostanie zrealizowane pierwsze zadanie.
Jestem pewna, że uda nam się wspólnie sprawić, iż w naszej szkole realnie będziemy stawać się idealnie kulturalni. Wszystko w naszych rękach!

/Koordynator konkursu - Agnieszka Czerwińska/

Zdjęcia>>>


"Rozmawiaj ze swym dzieckiem" - o roli rozmowy rodziców z dziećmi
„Wszelkiego rodzaju zaburzenia dziecięce powstają na skutek faktu, że rodzice nie rozmawiają z nimi wystarczająco.
Dzieci odczuwają o wiele większą potrzebę ich obecności i komunikowania aniżeli przesadzonej troskliwości, higieny czy homogenizowanego mleka”.
/Francoise Dolto/
Wychowanie dziecka to między innymi rozmawianie z nim. Rozmowa –ujmując rzecz najprościej- to wymiana zdań, co oznacza, że wszyscy jej uczestnicy mają równe prawo zarówno do mówienia, jak i do tego, by być wysłuchanym oraz mają obowiązek wysłuchania tego, co mówi rozmówca. W ostatnich latach coraz częściej i coraz głośniej mówi się o tym, że dorośli zbyt mało czasu poświęcają na bycie z dzieckiem i na rozmowy z nim. Młode pokolenie wychowywane przez telewizję i komputery nie radzi sobie z problemami codziennego życia. Dzieci nie mają kontaktu z rodzicami, nie rozmawiają z nimi – z różnych powodów (nie chcą, nie potrafią, nie potrzebują?), a to z kolei rzutuje na ich zachowanie. Nierzadko w swoich zachowaniach stają się agresywne, egoistyczne, albo zalęknione i nieporadne...

    Czytaj całość>>>>
 


SZKOŁA DOBREGO WYCHOWANIA – konkurs!
Nasza szkoła została zgłoszona do konkursu „Szkoła dobrego wychowania organizowanego przez Studium Prawa Europejskiego. Celem konkursu jest zapoznanie dzieci ze standardami dobrego wychowania oraz wskazanie jaki ma ono wpływ na codzienne życie, jak i relacje rówieśnicze.
Konkurs będzie trwał od września 2017r.do kwietnia 2018r. i będzie polegał na wykonaniu następujących zadań:
• Przeprowadzenie debaty uczniowskiej na temat dobrego wychowania oraz opracowanie Szkolnej Karty Zasad Dobrego Zachowania.
• Zorganizowanie ogólnoszkolnego konkursu wiedzy, wśród uczniów na temat savoir vivre. Laureaci otrzymają dyplom „Mistrz savoir vivre”.
• Opracowanie krótkich prac pisemnych nt.: „Moje zachowanie świadczy o mnie”.
• Przeprowadzenie inscenizacji „Na planecie grzeczności” na temat znajomości i stosowania zasad dobrego zachowania na co dzień w stosunku do osób starszych, dorosłych, rówieśników.
• Wykonanie plakatu, którego tematem przewodnim będzie „Mój wygląd świadczy o mnie”.
• Jestem grzeczny i nie wstydzę się mojego zachowania - pogadanka z uczniami nt. dobrego i złego wpływu środowiska na wychowanie i zachowanie młodego człowieka.
Już teraz serdecznie zapraszam wszystkich uczniów do aktywnego udziału i zaangażowania. Jeśli wykonamy nasze zadania szkoła otrzyma tytuł i dyplom „Szkoła dobrego wychowania”.

Koordynator konkursu - pedagog szkolny - p. Agnieszka Czerwińska